W procesie nauczania matematyki zadawanie pytań jest istotnym i trudnym problemem dydaktycznym. Wymaga on opracowania przynajmniej ramowych podstaw teoretycznych i ich konkretyzacji w praktyce. Nie jest to proces łatwy biorąc pod uwagę rzeczywistość, w której mamy do czynienia z przeładowanym programem nauczania, licznymi klasami i ciągłym pośpiechem.
Zadawanie pytań jest najczęstszą czynnością nauczyciela w toku lekcji. Badania wykazują, że około 2/3 słów w czasie lekcji wypowiada nauczyciel (w tym około 200-300 pytań dziennie). Elementy teorii pytań nie występują w sposób otwarty w programach uczelni kształcących nauczycieli - nie ma bowiem oddzielnego przedmiotu, który kształtowałby umiejętności studentów w tym zakresie. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czego jest to wynikiem.
Poprawne stawianie pytań nie jest sztuką łatwą, szczególnie na lekcjach matematyki, gdzie wymaga się precyzji sformułowań oraz konkretności i celowości dokonywanych operacji.
W stawianiu pytań występują trudności dotyczące ich składni, czyli syntaktyki, znaczenia, a więc semantyki i zastosowania - pragmatyki.
Trudności składni związane mogą być zarówno z językiem naturalnym, jak i matematycznym. W języku naturalnym pytania można stawiać za pomocą zdań o różnej formie gramatycznej, zakończonych pytajnikiem lub przy użyciu partykuły "czy", np.: "Czy można tak to rozwiązać?". W wielu przypadkach pytanie może być wyrażone w formie rozkazującej lub orzekającej, np.: "Wyjaśnij, jak to rozwiązałeś". Pytania, jak to ostatnie, utrudniają aktywizowanie ucznia, zwłaszcza słabego, któremu brakuje słownictwa, a często też i wiadomości, aby wyjaśnić swój tok postępowania.
Trudności semantyczne, czyli znaczeniowe dotyczą rozpoznania znaczenia pytania. Semantyczne trudności nazywane są często trudnościami logicznymi. Określenie to jest o tyle mylące, że zdanie w sensie logicznym różni się od pytania. To pierwsze rozpatrujemy w kategoriach prawdy i fałszu, pytanie natomiast może wywoływać odpowiedzi innych kategorii
Trudności pragmatyczne - trudności odnoszące się do miejsca i znaczenia pytań w procesie kształcenia. Ważnym jest, aby pytanie było pragmatycznie celowe, tzn. dostosowane do szczegółowego celu lekcji oraz o przeciętnym poziomie trudności, czyli nie za łatwe i nie za trudne. Pytania muszą być zadawane w sposób ekonomiczny tzn. tak, by za pomocą możliwie małej ich liczby uzyskać maksymalną ilość potrzebnych informacji.
Wiedza jest niezwykle ważnym obszarem funkcjonowania i rozwoju człowieka. Znajomość pewnych faktów, świadomość różnorodnych kontekstów pozwala na pozytywne wyróżnienie w tłumie i stosunkowo szybkie sprawdzenie oraz określenie swojej wartości - dokładnie tak, jak nauczyciel robi to poprzez codzienne odpytywanie, sprawdzian czy klasówkę. Niezależnie, jaka to będzie forma: ustna czy pisemna, prowadzący musi dbać o rozwój podstawowych matematycznych aktywności ucznia poprzez przemyślaną strukturę i kolejność zadawanych na lekcjach pytań. Matematyka ciągle jeszcze jest przedmiotem, którego nauka sprawia uczniom trudności. Ogromne znaczenie ma, więc zachowanie porządku w heurystyce złożonej z pytań.
Więcej: