W dzisiejszych czasach wykształcenie matematyczne jest jednym z podstawowych elementów kształcenia człowieka współczesnego. Z założenia nauczanie matematyki powinno kształtować i rozwijać umysł, poszerzać horyzonty myślowe, wdrażać do myślenia logicznego, wyrabiać u uczniów wartościowe cechy charakteru: intuicję, samodzielność, krytycyzm, systematyczność i dokładność w pracy, wytrwałość w pokonywaniu trudności, umiejętność zwięzłego formułowania i wyrażania myśli.
Pobudzanie uczniów do aktywności i samodzielności myślenia jest troską każdego nauczyciela, któremu zależy na wynikach swojej pracy.
Pragnąc skupić uwagę uczniów i pobudzić ich do twórczego wysiłku umysłowego nauczyciel stosuje różne metody nauczania, zwłaszcza teraz, gdy mamy tak wiele różnych programów nauczania i staramy się, aby każda lekcja wyglądała inaczej i była ciekawa. Coraz częściej dajemy uczniom do rozwiązania zadania "otwarte", które wymagają od nich wiele inwencji i pomysłu.
Temat zadań otwartych nie odnosi się jednak wyłącznie do szkół podstawowych czy gimnazjalnych, sympatycy tego typu pracy uważają, że gdyby studentom proponowano otwarte, wymagające twórczego badania prace, to tym samym zmuszono by ich do podejmowania własnych decyzji, planowania własnych dróg rozwiązań, samodzielnego wybierania metod.
Zadania otwarte to zadania, w których występuje określone polecenie. Polecenie to dotyczyć może: konstruowania, bądź komponowania całości z elementów, dekomponowania bądź dekonstruowania całości na elementy. Operacje te mogą być wykonywane według projektu bądź planu albo bez nich. Zadanie może też polegać na wykonaniu samego projektu bądź planu.
Treść tych zadań jest tak sformułowana, że pozwala rozwiązującym je dzieciom na dowolną jej interpretację. Zadania "otwarte" mogą mieć nie jedno, ale kilka rozwiązań. Zależy to od samego ucznia: czy będzie rozpatrywał wszystkie możliwe przypadki, czy może zbiór rozwiązań będzie sobie ograniczać. Rozwiązanie takiego typu problemów wymaga od ucznia postawy badawczej i wielkiego wysiłku myślowego.
Zadanie może być otwarte ze względu na:
Procesy matematyczne z jakimi mamy do czynienia przy rozwiązywaniu zadań otwartych:
Propozycje pracy na lekcji zgodnie ze schematem zadań otwartych:
Korzyści płynące z rozwiązywania tego typu zadań:
Więcej: